maykedecock.reismee.nl

Wennen, wennen, wennen

Lieve allemaal,

Hierbij mijn allereerste (veel te lange) bericht uit Kameroen. Na een lange vlucht kwam ik aan op het vliegveld in Douala. Gelukkig kon ik mijn bagage na een tijdje vol spanning wachten van de, weliswaar verkeerde, bagageband halen. Buiten stond de brede glimlach van Henry, de coördinator van de AROH projecten, me op te wachten. Na een welkomstknuffel gaf ik mijn handbagage af om mijn backpack van de kar te halen en te beschermen voor alle mannen die hem maar al te graag naar de auto wilden dragen. Toen ik me vervolgens omdraaide zag ik een vreemde man met mijn handbagage lopen. Halsoverkop rende ik achter hem aan, tot Henry naar me riep dat dit de chauffeur was. De vrouwen die langs de kant stonden toe te kijken kwamen niet meer bij van het lachen, vrij genant


Op de weg van het vliegveld naar het ziekenhuis waar ik bij op het terrein verblijf heb ik mijn ogen uitgekeken. De natuur hier is echt paradijslijk. Alles is groener dan groen met een soort oerwoudachtige begroeiing afgewisseld met onder andere prachtige plantages. Tussendoor kom je langs allerlei kleinere en grotere riviertjes. Echt prachtig! Verder kom je onderweg de politie tegen. Ze houden je aan en vragen je om je papieren. Ik hield Henry en de chauffeur goed in de gaten om te kijken hoe zij hier mee omgingen. Ze begonnen met een harde lach met een vleugje verbazing daarin over waarom nu net wij werden aangehouden. Met een brede glimlach liet Henry zijn ID zien en met een brede glimlach werd deze door de politieman aangenomen. Een snelle blik hierop, het bleek in orde en vier gezichten met een grote glimlach (ik deed ondertussen ook maar mee) namen afscheid. OkĂ© dacht ik, zodra ik politie tegenkom moet ik dus gewoon blijven lachen. Dit deed ik dus toen we voor de tweede keer werden aangehouden. Echter, de blikken van Henry en de chauffeur waren ineens bloedserieus. Totaal verward liet ook ik mijn paspoort zien, waarna we mochten doorrijden. Toen ik Henry vervolgens om opheldering over het gedrag van de politie en hun reactie hierop vroeg, was het antwoord: ‘that’showourpolice is’. Okeeee
 Wellicht dat ik er over vier maanden ook zo over praat


De eerste dagen hier word ik door iedereen die ik groet welkom geheten. Zondag in de kerk ging dit anders. Ik mocht opstaan, vervolgens vertellen hoe ik heet, waar ik vandaan kom en hoe lang ik zal blijven. Vervolgens kreeg ik een Afrikaanse groet, iedereen in de kerk stond op, zwaaide naar me en zei in koor: ‘welcome’. Ik kan je vertellen, dan voel je je wel welkom, met al die glimlachen en big mamma’s die naar je zwaaien. Verder moet ik zeggen dat ik me in de kerk sowieso wel thuisvoelde, al moest ik als ‘whiteman’ wel vooraan zitten wat lichtelijk ongemakkelijk voelde in het begin. Maar in de kerk lijkt het alsof iedereen helemaal zichzelf mag zijn, zijn diepste gevoelens mag tonen zonder zich ervoor te schamen. Zo bidt iedereen hardop tot God, heb ik God door de mond van Ă©Ă©n van de vrouwen in de kerk horen spreken (op een eerlijk gezegd bijna horrorfilmachtige manier
) en zingt iedereen zo hard mogelijk mee met alle liederen die voorbij komen. Zo ook ik, en dat voelde eigenlijk best prettig. De teksten en melodieĂ«n zijn makkelijk en aangezien elk refrein zo’n twintig keer herhaald wordt, kon ik de refreins toch wel een keer of 17 meezingen. (Kun je het je voorstellen, dat ik van harte meezing met ‘run to the mountain, Jesus is the mountain’?? Ik zelf eigenlijk bijna niet
). Waar ik bang was dat iedereen erg op me zou letten, omdat de meeste gezichten op straat al mijn kant opdraaien als ik langs kom, had ik het gevoel dat dit in de kerk niet zo was. Tot gisteren. Elke ochtend om 7 uur wordt er hier in het ziekenhuis gebeden en gezongen, waar ik (geloof ik) ook geacht word bij te zijn. Tot nu toe ben ik dus erg braaf telkens om 06.45u opgestaan en heb ik braaf meegedaan met het ochtendgebed. Ik had het gevoel dat dit allemaal wel werd gewaardeerd, totdat ene Maxwell (??) gisteren na de ‘morningdevotion’ naar me toe kwam om te vragen waarom ik mijn benen gekruist had tijdens het gebed. “God doesn’tlikethat!”, werd er met een niet al te vriendelijk gezicht gezegd. Ik heb dus maar duizendmaal mijn excuses aangeboden en hem bedankt voor zijn advies. Ik nam me voor om me vanaf precies te gedragen zoals iedereen doet. Ik ga staan wanneer iedereen gaat staan en ga zitten wanneer iedereen gaat zitten. Maar dat is lastig als je in je eentje een vers uit de bijbel moet voorlezen. Ik zat dus op mijn bank, kreeg de beurt om voor te lezen en deed dit netjes. De volgende ging erbij staan. Shit, vergeten. Maar weer duizendmaal excuses aangeboden aan de preker van die ochtend, die me gelukkig wel begreep, maar wel even uitlegde waarom het zo belangrijk is om te staan.

Al met al moet ik, zoals jullie kunnen lezen, nog erg wennen hier. Het klimaat, de omgeving, de cultuur, de mensen, alles is anders. Ik voel me vaak best eenzaam, al gaat het steeds een beetje beter. Ik krijg veel gezelschap van de buurkinderen en een buurjongen, die ‘mens erger je niet’ en de films op mijn laptop heel interessant vinden. Het was niet helemaal de bedoeling dat iedereen binnen no time wist dat ik een laptop had, maar aangezien de buurmeisjes zonder het aan te kondigen binnen komen wandelen, is het moeilijk deze verborgen te houden. En ik vertrouw deze kinderen wel, het probleem is dat ik niet weet tegen wie ze allemaal vertellen dat ze films hebben gekeken op de ‘whiteman’s’ computer


Ik ben erg blij met dit gezelschap, maar verder kan ik de mensen zo moeilijk peilen. Iedereen heet me welkom, maar daar leek het ook een beetje bij te blijven, het contact ging niet dieper dan dat. Ik vind de mensen, tot nu toe, erg gesloten en bescheiden. Ik krijg weinig respons wanneer ik interesse toon. Behulpzaam zijn ze absoluut. Zo ben ik laatst voor het eerst, met Ă©Ă©n van de verpleegkundigen en vrouw van de pastoor, naar de markt geweest. Ik weet niet wat, maar iets werd me op dat moment even teveel en ik viel bijna flauw. Toen ben ik zo goed geholpen door een aantal vrouwen op de markt. Ik mocht overal zitten, een vrouw van de markt kwam met een teil met water en een washandje om het zweet dat uit mijn lichaam klotste af te deppen en de vrouw met wie ik naar de markt was gekomen heeft water voor me gekocht, ik had namelijk geen geld meer. Als laatste is er een motortaxi gebeld die mij gratis naar huis heeft gebracht (en daar bedoel ik niet mee tot de poort van het ziekenhuis, maar tot de voordeur van mijn huisje!). Deze behulpzaamheid heeft me erg positief verrast. Ook heb ik een soort ‘hulp’ die mij, je raadt het al, met van alles helpt en tevens mijn buurvrouw is. Het is een schat van een mens, ze helpt me met alles waar ze me mee kan helpen. Daarom help ik haar ook zo nu en dan, zo heb ik haar zojuist een allereerste computerles gegeven, omdat ze graag Ă©Ă©n van de ex-stagiaires een mail wil sturen. Nu zit ze naast me in het internetcafĂ© om deze mail ook daadwerkelijk te verzenden.

Nou mensen, mijn verhaal heeft weer lang genoeg geduurd, volgende keer meer! Voor nu wil ik eerst iedereen bedanken voor alle donaties. Ik ben een beetje verlegen geworden door iedereens vrijgevigheid en het vertrouwen dat jullie in mij hebben. Dat vertrouwen is absoluut terecht, ik ga er alles aan doen om het geld op de goede plek te krijgen. Ik heb al een paar suggesties gehad. Eén vrouw wil graag een CD opnemen, dat vertelde ze toen ik zei dat ze prachtig zong (wat ook echt zo was, kippenvel
!). Ze was nog op zoek naar een sponsor, hint
 Henry wil verder graag een camera voor AROH, zodat hij kan bewijzen dat de projecten ook echt plaatsvinden, verder mist hij een CD4-count machine om de medicijnen van AIDS-patiënten zo goed mogelijk op de patiënt af te stellen. Ook is het voor een hoop mensen moeilijk om schoolgeld voor de kinderen te betalen, omdat het ziekenhuis niet erg goed betaalt. Ik heb nog niet letterlijk de vraag gehoord of ik aan deze dingen bij wil dragen, maar ik heb het gevoel dat dat wel de boodschap was. Ik weet nog niet of ik vind dat één van deze projecten prioriteit heeft (al kan ik van een paar al zeggen dat ze dat in ieder geval niet hebben), dus ik zoek voorlopig nog even verder. Gelukkig heb ik nog vier maanden.

Jullie horen snel meer van me!

Liefs,

Mayke

Reacties

Reacties

Renske

Mayke!! Wauw, wat een super leuk stuk om te lezen zeg! Ik kan me voorstellen dat het wel erg wennen is, maar ik hoop dat je je gauw meer op je plek gaat voelen :) Enne, als je in het ziekenhuis een Rosa uit Nederland tegenkomt (super blond, niet te missen), doe haar de groetjes! Een fijne tijd toegewenst, we houden contact! X Renske

Pauline

O nee! Dat van die benen over elkaar had ik ook nog wel even kunnen melden. Op de een of andere manier wordt dat gezien als arrogant. Maar ze zijn wel vergevingsgezind hoor, wat de whiteman betreft. En als je twijfelt over wat hoort, gewoon vragen is ook goed! Verder keken de kinderen ook altijd bij Lisa op de laptop naar films, heeft nooit problemen gegeven, dus geen zorgen.
Misschien had je te weinig gedronken of gegeten dat je flauw viel? Let op jezelf hoor. Overleg je ook even met José over de besteding van het geld? Wij hebben veel ervaring met donaties, en niet alle goed lijkende ideeën zijn dit ook daadwerkelijk. Sterkte!

José

Hoi Mayke, wat een prachtig en herkenbaar verhaal om te lezen! Zowel de mooie als de moeilijke dingen. Alle begin is moeilijk, maar je gaat je steeds meer thuis voelen, echt.

En eigenlijk kan ik je alleen maar adviseren de reactie van Pauline nog eens te lezen :-) Ik zou precies het zelfde schrijven, wij werken al te lang samen voor GMSA ;-)

Tot horens!
Succes!

Jorien

Heey Mayke!
Jeetje, wat wennen allemaal. Ik hoop dat je je draai langzaam aan kan gaan vinden en kan genieten van alles wat op je pad komt. Ik ben benieuwd naar de komende verhalen :) Xx Jo

Jeroen

Leuk om te lezen Mayke! Pff in je eentje lijkt me wel echt zwaar en het kerkverhaal komt me bekend voor, succes daarmee!

Hans

Chickie! Leuk om toch weer een hoop gedrevenheid te zien in je bericht. Het zal zeker niet altijd makkelijk zijn, daar. Maar probeer te drijven op de goede dingen die er zijn; ik heb er alle vertrouwen in, of eigenlijk: ik heb alle vertrouwen in jou.
En leuk dat iedereen zo meeleeft: zes reacties binnen twee uur!

Groetjes, houd je taai!

Annemiek

Hai Mayke!
Vol enthousiasme heb ik je bericht gelezen. Ik heb er echt naar uit gekeken. Over 2.5 week kom ik je gezelschap houden!

Anouk

Hee Mayke,
Wauw, wat een andere wereld is dat! En lastig ook, vooral als mensen moeilijk te peilen zijn. Het is waarschijnlijk makkelijker als er zometeen nog een Nederlandse komt, kun je met z'n tweeën overal verbaasd over zijn. Wat doe je nu de hele dag, ben je bezig met het onderzoek? En doe je dat in het ziekenhuis of erbuiten? Is het eten nog goed te doen?
Ik kijk uit naar je volgende verhaal!
Liefs, Anouk

nance

hoi May,

Voor ons ook: wennen, wennen dat je hier niet bent. Maar gelukkig kom ik al snel naar je toe. Ik wil dat paradijs graag meemaken.
Een andere wereld is altijd wennen, geef het maar lekker de tijd, je bent er nog een poosje.
Ik heb er alle vertrouwen in op de manier zoals jj met veel passie en liefde met mensen uit andere culturen kunt omgaan. Een bijzonder mens op een bijzondere plek. Zoals je in Zuid -Afrika bij Palm Tree veel indruk hebt achter gelaten, dat zal hier ook gebeuren, daar twijfel ik niet aan. Succes en ik zal mijn best doen om GTST mee te nemen naar Kameroen, lekker soapen,

liefs Nance ( shit, er zijn al 8 reacties mij voorgegaan!)

Marloes

halloootjes mayke,
Leuk man om te lezen, al merk ik zelfs aan je verhaal dat je nog een beetje aan t wennen bent haha. Maar natuurlijk schrijf je zoals altijd heel mooi!!
En de verhalen niet te vergeten zijn ook weer heel leuk. Zoals Jeroen zei veel dingen herkenbaar maar vast ook zoooveel dingen anders en zoveel dingen die wij ons hier eigenlijk helemaal niet kunnen voorstellen.

Kijk ook uit naar je volgende verhaal en ik bel je snel een keertje.

Doeitjess

Estefania

Nice Mayke! Je hebt dat in de kerk vast al veel beter gedaan dan ik! (Ik had bijvoorbeeld nooit al die excuses aangeboden ;) ) Hoop dat je je snel helemaal NIET meer eenzaam voelt en fijn aan je onderzoek kunt beginnen.. :) Heel veel liefs!!

Stephan

Hoi Lief!
Het avontuur is dan eindelijk echt begonnen. Het klinkt allemaal best indrukwekkend en natuurlijk is het even wennen. Elk avontuur heeft zijn ups en downs, alleen worden de downs steeds kleiner en minder, en de ups steeds groter. Als er iemand het avontuur aan kan dan ben jij dat wel! Over een tijdje zit je helemaal op je plek.

Geniet ervan lieverd! Kus

Balbine Madagascar

Hi!!
It's makes pleasure to see you here.
What's news.You remember me?We were at the plane to South africa 2010..I think everything is going well.God Bless you and have a chance in evrything..Kisss friend

Eef

Hoi Mayke,
Heel erg leuk om jouw eerste indrukken te lezen. Ik ben alweer benieuwd naar je volgende bericht. Een hele fijne tijd toegewenst!
Groet, Eef

paula reimerink

Lieve Mayke,

Ik wil je morgen natuurlijk een fijne verjaardag toewensen. Als ik het juist heb word je 21.
Je bent volgens mij even oud dan Kristina (of is het als)
Geboren in 1990.
Tot ziens en een dikke kus voor je verjaardag van Henk en mij xxx Wij drinken thuis op je gezondheid

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!