maykedecock.reismee.nl

Shouting for fire from the holy ghost

Gisteren was ik uitgenodigd door Beatrice, een vriendin uit het dorp bij de dienst van de ‘Tabernacle church’. Ik had er niet echt veel zin, de diensten hier duren gemiddeld 3 uur en het is meestal snikheet, maar beloofd is beloofd en om 09.30u zat (of liever gezegd stond, de diensten beginnen meestal staand met veel gezang en gedans) ik dus naast Beatrice bij de dienst. De kerk zag er al anders uit, het was meer een soort openluchtevenement en veel massaler dan wat ik gewend was, maar dat het zo anders zou worden dan gewoonlijk had ik niet verwacht.

Tot een uur of 11 was de dienst zoals gewoonlijk. Het grootste gedeelte dodelijk saai om eerlijk te zijn. Maar toen werden alle stoelen aan de kant gezet. Een beetje verward keek ik om me heen, het was een beetje alsof de disco van start ging of zo, maar Beatrice legde me uit wat er te gebeuren stond: ‘We’regoingtoshoutforfirefrom the holyghost.’. Oké, heel verhelderend. Nou ja, ik moest het maar over me heen laten komen, rond 12 uur zou de dienst wel afgelopen zijn. De ‘prophet’ nam het woord en we moesten hem napraten. Wat ik precies gezegd heb weet ik niet meer, maar in grote lijnen heb ik tegen de ‘evil spirits’ in mij gezegd dat ze mijn lichaam moesten verlaten.

Dat ging goed, napraten is namelijk niet al te moeilijk. Maar hierna ging men individueel, maar wel door elkaar, al improviserend verder met het verdrijven van alle kwade geesten. Vanaf toen heb ik minstens 2,5 uur lang met mijn mond open en mijn ogen groter dan dat ze ooit geweest zijn het spektakel dat zich ontpopte aanschouwd. Daar stond ik dan, als blank meisje, tussen honderden Kameroeners die hun uiterste best deden om zich van allerlei kwade geesten te ontdoen. De profeet, die een bekende bleek te zijn; er schijnen elke zondag mensen uit de hele provincie te komen om zijn dienst bij te wonen, liep tussen de mensen door om soms wat te helpen. Om hem heen liepen allemaal sterke jongens, de ‘ushers’ (geen idee hoe je dit schrijft), om alle mensen op te vangen die om de beurt op de grond vielen. Ik vroeg me af hoe ze wisten welke mensen om gingen vallen, maar na een uur begon ik hier zelf ook oog voor te krijgen: de persoon in kwestie raakte op een gegeven moment in een soort van trance en begon te trillen en een beetje te wiebelen. Dan renden de ushers eropaf en vingen hem/haar op wanneer de persoon viel. Deze mensen werden dan zo snel mogelijk naar het midden van de kerk gebracht (als ze tenminste mee wilden werken, sommigen verzetten zich hevig), waar ze vervolgens ofwel in hun eentje bij konden komen ofwel waar ze door de profeet geholpen werden om de geest, die bij sommigen maar niet wilde verdwijnen, te verdrijven. Onder hen was een meisje van een jaar of 10. Zij was ook gevallen tijdens het verdrijvingsritueel. De profeet ontdekte dat er een geest in de vorm van een dier in haar zat. Hij vroeg het dier om het lichaam van het meisje in zijn vorm te laten transformeren. Even dacht ik oprecht dat ik het neusje van het kind zou zien veranderen in een slurf en dat haar oren de vorm van die van een olifant aan zouden nemen. Maar toen landde ik weer op aarde en ontdekte ik tot mijn opluchting dat ik me alleen maar even mee had laten slepen door al deze heftige emoties. Het meisje ging wel bewegen als een slang, de evil spirit bleek dus een slang te zijn. Een ander jongetje werd helemaal gek, agressief en rolde met zijn ogen. Een meisje van een jaar of 15 had volgens Beatrice last van de ‘Epileptic spirit’. Dat had ze elke week. Nou mensen, ik moet heel eerlijk zeggen dat dit hele gebeuren me bijna een beetje teveel werd. Kleine kindjes die compleet doordraaien, vrouwen die al gillend en huilend op de grond vallen, mijn tere zieltje kon het bijna niet aan. Maar ik bedacht me dat ik me niet aan moest stellen, deze mensen zijn niet zielig, het is juist heel fijn voor ze dat de kwade geesten in hen verdreven kunnen worden. En dat hielp een beetje.

Aan het einde van de ‘shouting for fire’ lagen en zaten er zo’n dertig mensen in het midden van de kerk. Het was intussen al na enen en het kon me niks meer schelen. Ik was helemaal gefascineerd door alles wat zich voor mijn neus afspeelde. De dertig mensen op de grond kregen, net als alle aanwezigen (ook ik dus, terwijl de profeet aan me vroeg: ‘Do you know this culture?’), om de beurt nog even de helende hand van de profeet op hun voorhoofd en het merendeel van hen kon hierna weer rustig terug naar zijn plek. Sommigen bleven nog een soort van bewusteloos, gillend, huilend of druk pratend op de grond liggen. Zij mochten daar blijven liggen tot de avonddienst. Na de ochtend-/middagdienst zou er gegeten worden, waarvoor ik heb bedankt en daardoor weer velen heb teleurgesteld, maar ik had mijn rust inmiddels hard nodig en om half 3 kon ik dus eindelijk naar huis om bij te komen van een heftige dag.

Volgens Beatrice heb ik miracles gezien. Dit zijn dus de wonderen waar iedereen het altijd over heeft als het gaat om healing services. Een beetje teleurgesteld ben ik dan wel. Ik vond het heel indrukwekkend, maar ik heb geen bewijs van een daadwerkelijke healing gezien. De Kameroeners hebben me dus, na ruim drie maanden hier te hebben gewoond, nog niet kunnen overtuigen van hun gelijk wat betreft het geloof.

Nou mensen, ik hoop dat ik jullie een beetje een goed beeld heb kunnen geven van een zeer indrukwekkende en onverwachte ervaring. Ik heb de profeet moeten beloven dat ik de volgende keer een camera meeneem om het gebeuren vervolgens aan jullie te laten zien als ik terugkom. Dan weten jullie eindelijk hoe het moet. Aanstaande vrijdag ben ik uitgenodigd op zijn traditionele bruiloft. Als afsluiting nog wat ‘Wist-je-datjes’, gewoon omdat ik er zo’n leuke reacties op kreeg en omdat me nog een paar leuke te binnen schoten:

Wist je dat...

- - Alle whiteman countries aan zee liggen? Aldus het ziekenhuispersoneel tijdens het nieuwsrondje na de morningdevotion. Voorbeelden zijn Europa, Amerika, China, Japan en Marokko. Laat Geert Wilders het maar niet horen!

- - Kameroeners gek zijn op Céline Dion?

- - De wet van Kameroen zegt dat vrouwen die vreemdgaan strafbaar zijn, terwijl een overspelige man alleen gestraft wordt als zijn vreemdgaan iets systematisch was of wanneer het plaatsvond in het huis waar ook zijn vrouw woont?

- - Ik laatst doodsangsten heb uitgestaan omdat onderdeel van de bagage op het dak van mijn busje een geit was?

- - Je tig keer per dag iemand tegenkomt die een t-shirt uit Nederland draagt? Voorbeelden hiervan zijn C1000 personeelsshirts en t-shirts met boodschappen van het CWI. En dat deze dan ook vol trots worden gedragen?

- - Het hier heerlijk is om alle Gooische vrouwen afleveringen en Alles is liefde op het laptop te hebben staan? Dan voelt Nederland meteen weer een stuk dichterbij!

- - Ik laatst een pastoor heb overtuigd van het feit dat hij echt niet met een blank meisje wilt trouwen? Nadat ik hem geïnterviewd had wilde hij graag weten of blanke meisjes ook met Afrikanen kunnen trouwen? Toen ik vervolgens in een heel lang, maar superleuk gesprek, uitlegde hoe ik over verschillende dingen (waaronder de man-vrouw verhouding binnen een huwelijk) dacht, kwam hij tot de conclusie dat hij toch liever een Afrikaanse vrouw heeft.

- - Het heel stom is om te denken dat je geen mooie kleren mee hoeft te nemen naar de tropen? Op zondag in de kerk loop je dan echt voor gek tussen alle prachtig geklede mensen.

- - Gayale, mijn vriendinnetje uit het dorp, een beetje van mijn Nederlandse humor heeft overgenomen? Dat scheelt erg in de heimwee kan ik wel zeggen!

- - Ik volgende week met Marloes (een medestagiaire hier), een meisje uit Muyuka en haar broer een weekje het Islamitische, droge Noorden van het land ga verkennen?

- - Ik waarschijnlijk eindelijk een goede bestemming voor mijn sponsorgeld heb gevonden? Hier moet nog met verschillende mensen voor overlegd worden, maar als het zeker is beloof ik jullie een uitgebreide beschrijving van het plan.

Liefs,

Mayke

Reacties

Reacties

Hans

Hee Mayke,

Weer een geweldig verhaal van een ervaring die ze je nooit meer afnemen! Lijkt me toch wel een idioot contrast als je daarna weer terug komt in je huisje en Gooise Vrouwen uit je laptop ziet komen...

xxx Hans

marloes

Wow super cool wel maar May precies als in Uganda. En ook ik.moest bijna huilen. Ik besloot alleen niet meer te gaan want ik kon t duidelijk niet aan. Maar jij bent daar iets beter in. Xx

Renske

Wauw Mayk, wat een ervaringen! Ben benieuwd naar je verhalen in NL! X

Eline

Hey maay!

Woow dat klinkt inderdaad wonderbaarlijk, je vraagt je af of ze gewoon simpelweg toneel spelen of dat er toch iets is wat hun op deze manier doet bewegen en gedragen, wat voor ons nuchtere hollanders dan weer moeilijk te begrijpen is.. Mail je me binnenkort terug chica?
Liefs

Mariska

Wow, mayke wat een geweldig verhaal...wat een belevenis....dat is wel even wat anders dan half in slaap vallen tijdens zo'n dienst!!!!
Heb je nog een keer álles is liefde gekeken;)? Ik ga denkik maar even Gooische vrouwen afkijken...toch alle tijd!
o, ik mis afrique wel hoor als ik jullie verhalen zo lees. Geniet er nog even van! Liefs, maris

Katja

Oh my god, Mayke, wat een bizar verhaal!!! Ik kan me nog steeds niet helemaal voorstellen hoe bizar dat er uit heeft moeten zien! Wel heel bijzonder dat je dat hebt meegemaakt! Het blijft een volk met vreemde overtuigingen, wel heel interessant!! Nu ben je waarschijnlijk weer aan het reizen met Stefan? Heel veel plezier! Echt gek idee, dat jij daar nog steeds zit en wij alweer lang en breed thuis zitten met alle luxe. Dat was wel weer even wennen hoor! En vooral ook die kou en regen! Geniet nog maar even goed!!! Als je terugbent snel even een reunie!! xxxx Kat

Annemiek

Ik ben nu heerlijk alle blogs van jou en Marloes aan het lezen. Het is dat ik nu naar de top 2000 aan het luisteren ben, maar anders had ik me echt weer in Kameroen gewaand! Ik hoop dat je een leuke reis met Stephan aan het maken bent. Ik wens je alle goeds voor 2012!

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!