maykedecock.reismee.nl

Sponsorgeld

781,85 Euro is het totaal aan donaties dat een aantal van jullie me heeft meegegeven om te besteden aan een goed doel hier in Kameroen. Ik heb een mooi project gevonden waar ik dit aan uit wil geven. Ik zal proberen jullie een beeld te geven van het project waaraan ik dit geld wil besteden.

In de maanden dat ik hier heb gezeten, heb ik gemerkt dat er heel veel verschillende, soms elkaar tegensprekende en hierdoor vaak verwarrende boodschappen worden verspreid als het gaat om HIV/AIDS. Hierdoor is het voor een groot deel van de mensen hier totaal onduidelijk of je nu wel of niet HIV kunt krijgen als je uit dezelfde beker drinkt als een HIV-patiënt, of muggen nu wel of niet het HIV virus over kunnen brengen en of het virus zich nu wel of niet in tranen, zweet of speeksel bevindt. Doordat er veel verwarring en vooral onzekerheid is, wordt het taboe op HIV eigenlijk alleen maar groter en hebben HIV-patiënten het alleen maar zwaarder.

Op de scholen in de omgeving zijn zogenaamde ‘health clubs’ gesticht door AROH. Bij deze clubs worden kinderen onderwezen over HIV/AIDS. Wat mij ontzettend hard nodig lijkt, vanwege het zojuist geschetste probleem, is een eenduidig en duidelijk verhaal over HIV/AIDS dat kan worden overgebracht op de leerlingen. Hiervoor wil ik boeken aanschaffen waarin alles duidelijk en makkelijk staat wat mensen over HIV/AIDS moeten weten. Hierbij wil ik, in samenwerking met wellicht een andere student die het project daadwerkelijk gaat uitvoeren, Henry en de contactpersoon voor AROH in Nederland opdrachten gaan ontwikkelen zodat de leerlingen de informatie ook echt tot zich nemen. Om dit programma goed aan de ‘health club teachers’ uit te leggen zal een soort van seminar georganiseerd moeten worden om deze mensen voor te lichten over hoe ze het materiaal kunnen gebruiken.

Als laatste, om de problematiek wat dichter bij de mensen te brengen en om aan te tonen dat er echt HIV/AIDS-patiënten bestaan (daar wordt helaas nog weleens aan getwijfeld) heb ik een projectje al een klein beetje in gang gezet om HIV-patiënten hun ervaringen omtrent hun ziekte op te schrijven, ze hier een kleine vergoeding voor te geven en hier uiteindelijk een soort van bundel van te maken. Deze bundel kan onderdeel worden van het lesmateriaal en kan eventueel ook uitgedeeld worden op andere centrale punten in de omgeving. Dit laatste idee is een beetje onder voorbehoud, omdat goed gekeken moet worden of de anonimiteit van de deelnemers wel gegarandeerd kan worden en of dit op afstand een beetje gecoördineerd kan worden. Over een week ben ik hier tenslotte al weg.

Ik hoop jullie voor nu voldoende geïnformeerd te hebben. In Nederland ga ik verder aan de slag met dit project en daarover houd ik jullie uiteraard op de hoogte.

Groetjes,

Mayke

Reacties

Reacties

José/ GMSA

We gaan er een mooi project van maken!
Iedereen die wil volgen hoe we het geld gaan besteden en wat het resultaat van onze inspanningen is: volg Give Milk Stop Aids op Facebook:
http://www.facebook.com/#!/pages/GIVE-MILK-STOP-AIDS/102278383148315

Pauline

Goed werk, Mayke en José!

Nance

Lijken me mooie projecten. Het ontwikkelen van een gedeelte is volgens mij aan jou wel toevertrouwd.

liefs

paula reimerink

Lieve Mayke

ik weet wel zeker dat het geld zo goed wordt besteed.
Bedankt voor de moeite


Paula xxx

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!