maykedecock.reismee.nl

Wist je dat...

Wist je dat…

- Kameroen een land is met heel veel prachtige, afwisselende landschappen?

- Kameroen een land is met heel veel, heel vriendelijke mensen?

- Kameroen een land is waarin de blanken op de meeste plekken nog relatief onbekend zijn, waardoor je overal met open armen wordt ontvangen?

- Kameroen een land is waarin het geven van giften een heel belangrijk onderdeel is van het leven?

- Kameroen een land is waarin mensen niet al te rijk zijn, maar waar er, omdat bijna iedereen zelf zijn eten verbouwt, altijd wel genoeg te eten is voor iedereen?

- Kameroen een land is waar veel misverstanden bestaan over HIV/AIDS, zelfs onder de mensen die geacht worden anderen hierover te leren?

- Muggen bijvoorbeeld geen HIV over kunnen brengen, omdat ze zelf dood gaan aan het virus als ze dit binnen krijgen? (Aldus een voorlichtster op Wereld Aids Dag)

- Kameroen een land is waarin het Christendom (en waarschijnlijk ook de Islam in het noorden, maar daar weet ik niet zoveel van) hand in hand gaat met heel veel traditionele geloven?

- Een voorbeeld hiervan is dat men gelooft dat mensen in verschillende dieren (zoals olifanten, krokodillen, etc.) kunnen transformeren?

- Verkrachting hier verboden is, tenzij het binnen een huwelijk gebeurt?

- Het volgens een pastoor die ik interviewde onzin is om te scheiden als je partner vreemdgaat, je kunt er toch gewoon voor zorgen dat hij/zij dat niet meer doet?

- Je hier, wanneer je trouwt, moet kiezen voor een monogaam of polygaam huwelijk?

- Kameroeners heel graag studeren, maar dat studeren eigenlijk geen zin heeft, omdat je bijna nooit een baan op je niveau krijgt?

- Je wanneer je een goede baan wilt krijgen, je beter aan je netwerk kunt werken; met een groot netwerk bereik je honderd keer meer dan met een goede studie?

- Kameroen heel heet is?

- Kameroen een land is met heel veel malariamuggen?

- Kameroense mensen zo blij zijn met een whiteman als vriend, dat ze je ontzettend kunnen claimen?

- Je hierdoor heel veel mensen teleur moet stellen, omdat ze allemaal willen dat je een keer langskomt, maar je daar gewoonweg de tijd (en soms ook zin) niet voor hebt?

- De Mount Cameroon beklimmen prachtig is, maar dat mijn lichaam zo verminkt is dat ik nooit van mijn leven meer een berg beklim?

- Ik tijdens deze helse tocht van de ene extreme emotie in de andere ben gesprongen?

- Maar wel de top heb bereikt op 4090 meter hoogte?

- Eén van mijn huisgenootjes laatst wakker werd met een schorpioen in bed?

- Je ook gewoon een visum kunt krijgen door je blonde haar te laten wapperen en een Nederlandse brief van de universiteit te vertalen naar het Engels?

- Het hier heel vervelend is om pastoors te moeten interviewen, omdat je je eigen ‘geloof’ er nogal snel mee verraadt?

- De mensen in de busjes graag over de whiteman praten, omdat ze denken dat je ze niet verstaat en dat het heel amusant, maar soms ook irritant is om te horen wat ze over je te zeggen hebben?

- Iedereen om condooms staat te springen als ze worden uitgedeeld op Wereld Aids Dag, maar dat niemand ze gebruikt?

- Je stoere gangsters daarom bijvoorbeeld kunt verleiden om zich te laten testen op Wereld Aids Dag door ze een gratis condoom te geven?

- Alle kinderen van Banga Bakundu, ik weet niet hoe, mijn naam inmiddels kennen, waardoor ik continu mijn naam hoor als ik door het dorp loop?

- Mijn naam wel door iedereen anders uit wordt gesproken?

- Ik gewoon niet weet hoe ik ooit afscheid kan nemen van buurjongentje Sam, die nu elke keer heel boos en verdrietig is als iemand afscheid neemt?

- Banga Bakundu een plek is geworden waar ik me thuis voel?

- Maar dat het ook een plek is waar ik nooit helemaal mezelf zal kunnen zijn.

- En dat ik daarom erg uitkijk naar ons vertrouwde, koude kikkerlandje.

Tot snel alweer!

Liefs,

Mayke

Reacties

Reacties

Anouk

Nou, eigenlijk wist ik heel veel daarvan niet... Zelf kijk ik ook erg uit naar Nederland, en ook natuurlijk om jou weer te zien!
Liefs, Anouk

Stephan

Wist je dat .. ik ook erg uitkijk naar mijn vakantie samen met jou!

Verder is het leuk om op deze manier meer van Kameroen en haar cultuur te weten komen (en zo kan ik vast voorbereiden), maar tegelijk kan ik me voorstellen dat sommige punten ook heel zwaar kunnen zijn (zoals Sam en Mount Cameroon).

Kus!

marloes

Lieve en grappige dingen. snel mailen! en wij misschien jou ook may. vooral nu met kerst!!! en sinterklaar, waar jij altijd fan van.bent. xx

Liz

Dat was leuk om te lezen Mayke!

Floor

Je maakt heel wat mee daar!
Ben nou al heeel benieuwd naar je verhalen als je weer lekker in het koude kikkerlandje bent..
Wanneer kom je eigenlijk terug?

heel veel liefs

paulareimerink

Lieve Mayke,

Als ik naar die foto's kijk, dan lijkt Kameroen me een
prachtig land.Stephan zal zich daar ook wel kostelijk
amuseren.Hij heeft het wel verdiend want hij is erg druk met zijn studie. Eerste kerstdag brengen we hem naar
Düsseldorf. Ben benieuwd naar al je verhalen
begin dit jaar.
Kus Henk en Paula

nance

Ha May,

Wist je dat ik bereveel zin heb om je weer live te zien en te spreken...........................

en dat ik je alvast hele fijne feestdagen wens samen met Stephan en alle vrienden daarginds om je heen

En natuurlijk weet je dat je de laatste 5 weken vreselijk moet gaan genieten op die mooie plek met al die prachtige mensen!

liefs Nance

Sabine

neem Sam maar mee, wij hebben plaats zat hier in huis, blijft hij toch je buurjongetje... kannie he...jammer.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!